Sex tips för en piggare höst och vinter

/ Permalink / 0
Den lite mer gråa och ruskiga delen av hösten har visat sig de senaste dagarna. Här har regnet vräkt ner och i detta nu sitter jag och hör hur vinden viner utanför. Det blir mörkare och mörkare både på morgonen och kvällen och även betydligt kyligare. Jag vet att  många tycker att det här är en jobbig årstid och att med mörkret kan även deppiga tankar komma och inte minst en stor trötthet. Själv gillar jag ju både höst och vinter men påverkas också när det blir för många veckor av gråväder i streck. Men det finns en hel del att göra för att mota bort det gråa och underlätta den här delen av åren. Nedan finner ni mina bästa tips för en piggare höst och vinter.
 
 
  • Ät D-vitamintillskott. Jag tyckte länge att det bästa sättet att få i sig vitaminer var genom kosten men insåg till sist att när det gäller D-vitamin så behövs ett tillskott under vinterhalvåret. Jag märkte en stor skillnad under förra vintern när jag ständigt drogs med infektioner vilka försvann när jag började äta D-vitamin. Välj dock D-vitamin med omsorg, många preparat innehåller massor av konstiga tillsatsämnen som du rakt inte vill få i dig. Själv tar jag D-droppar från Holistic.
  • Se till att ta till vara på så mycket dagsljus du kan. Har du som jag ett jobb där du mest är inomhus kan en snabb lunchpromenad göra susen både mentalt och fysiskt när dagarna bjuder på minimalt med dagsljus.
  • Shotta dig pigg, ja nu snackar jag inte de där alkoholhaltiga varianterna som det kanske slank ner en och annan av på krogen en gång i tiden...Nej här pratar vi om nyttig och härlig ingefärsshot som du enkelt gör själv.
  • Se till att röra på dig. Själv gillar jag inte att springa i mörker men försöker att lägga in en löptur på helgen då jag kan springa när det är ljust. Och orkar du inte ta dig till gymmet i rusket finns det mängder med bra pass att köra hemma till You Tube. Min favoritkanal är Popsugar fitness.
  • Passa på att ta tillfället i akt att varva ner nu när kvällarna inte ger tillfälle att hänga utomhus så mycket. Hoppa i myskläderna när du kommer hem, kryp upp i soffan med en filt och en bok och kanske en god kopp te eller något annat du gillar. Skippa skärmar och andra distraktioner sista halvtimmen eller timmen innan du går och lägger dig så sover du bättre.
  • Var din egen bästa vän. Var snäll mot dig själv och ta hand om dig själv. Jag har mer och mer börjat anamma det gamla uttrycket en sund själ i en sund kropp. Vad vi äter, gör och tänker hänger ihop och det gäller att hitta en balans av allt. Tänk på att du är fantastisk, grym och att ingen annan är som du. Och att det är helt okej att ta det lugnt. För det är inte stressen i sig som är farlig utan bristen på återhämtning.
 
 
Ta tillvara på allt dagsljus du kan.
 
 
Skål! Får det lov att vara lite solsken i ett glas.
Till top