Så blir du effektivare på jobbet

Allmänt / Permalink / 6
Att skriva ett inlägg med den här rubriken när en egentligen är en slarvmaja av rang könns ju lite som att vara ute på tunn is. Men med tanke på att jag ÄR en slarvmaja men ändå faktiskt får uträttat en hel del när jag är på jobbet måste ju betyda att jag på något sätt ändå funnit ett sätt som fungerar. I vart fall för mig. Och för min del stavas detta sätt listor. Jag älskar listor, jag fungar inte utan listor och det finns inget som är så tillfreställande som att få stryka saker på en lista. Så med det sagt. Hoppa ner till nummer 1. på just denna lista.
 
 
1. Skriv listor
 
Men VAD hon tjatar tänker ni nu. Men grejen är att det är det bästa sättet att avlasta din hjärna på. Ingen kan ha allt i huvdet och det är väldigt skönt att strukturera upp saker. Jag använder mig av några olika listor. När det gäller jobet har jag en lista från Eliza Ellis som heter Lets do this. Där har jag skrivit ner allt som behöver göras både på lång och kort sikt. Så fort en uppgift dyker upp skriver jag till den på listan.
 
Sedan har jag en lista som heter Its a beautiful day som kommer från samma ställe som den andra där jag skriver ner allt som ska göras under en dag. Jag tar alltid en stund på morgonen för att gå igenom och skriva ner de saker som jag ska göra under dagen.
 
2. Var realistisk
 
När du skriver din dagliga lista ska det vara en realistisk sådan. Det ska vara möjligt att faktiskt genomföra allt du skriver ner under en dag. Var gärna specifik, med andra ord skriv inte bara "skriva rapport" om det en en rapport som tar längre tid att få klart. Skriv då hellre "ta fram material" eller "ta ut statistik till rapport" osv.
 
3. Tidsätt din lista
 
När du väl har skrivit ner de saker du ska uträtta under en dag är det dags att tidsätta punkterna. På så sätt ser du till att göra saker när det passar som bäst i tid och du vet när du ska vara klar. Försök att få undan de punkter som känns jobbiga först eller ta några enkla snabba saker bara för att komma igång (och för att få känna tillfredställelsen av att få stryka saker).
 
4. Prioritera
 
Om något dyker upp utöver din lista, fundera på om det är något som måste göras här och nu. Om så är fallet, skriver du in det på din dagliga lista och prioriterar bort något annat. Om du inte hinner allt vill säga. Brinner det inte i knutarna skriver du in det på listan för sådant som ska göras men inte måste göras idag.
 
5. Planera
 
Att planera är a och o. Jag hade varit totalt förlorad utan min Outlook-kalender på jobbet. Där skriver jag in allt. Den kopplar ju lite an till listan då jag försöker att skriva in när saker och ting ska göras. Varje fredag går jag igenom kommande vecka innan jag går hem så att jag har koll på vad som är på gång och de saker jag har på listan för långsiktig planering brukar jag också lägga in i kalendern längre fram. Annars är risken att de glöms bort eller ständigt prioriteras bort. Är det en uppgift jag ska göra tillsammans med någon ser jag till att boka in möten löpande.
 
 
 
När det gäller bloggen använder jag mig av One Note. Så fort jag kommer på en idé till ett inlägg osv så skriver jag in det där. Jag försöker även att planera veckans inlägg i förväg, men där har jag en hel del att jobba på.
 
 
Jag tycker även om att ha en fin anteckningsbok där jag kan skriva in stort och smått samt där jag skriver in långsiktiga mål och önskningar kopplat till jobb, blogg, podd osv. Den fina boken jag har nu är köpt på Akademibokhandeln och den är gjord av FSC-märkt papper.
 
 
Att skriva ut listor är inte direkt miljövänligt men jag har svårt för digitala listor när det kommer till jobbet. Jag vill ha dem på papper, liggandes på mitt skrivbord och det är så oerhört tillfredställande att få stryka punkt för punkt med en penna.
#1 - - Elisabeth Eriksson:

Jag skriver alltid listor, jag har ett block på nattduksbordet där jag skriver upp allt jag skall komma ihåg för varje dag. Det är så bra att ha "listan" där för skulle jag vakna på natten (vilket jag ofta gör) skriver jag upp på listan det jag kommit på jag måste göra på dagen; ringa någon, betala en räkning, lämna igen en bok mm mm. På kvällen och på dagen skriver jag också upp förstås, och under dagen stryker jag det som jag "åtgärdat". Ibland blir listan faktiskt helt tom! Men det händer nog oftare att jag får föra över till en ny lista. I samma block skriver jag upp mina drömmar, det är också något jag vill komma ihåg. Jag skriver drömmarna i början av blocket och listan börjar jag på sista sidan av blocket och när blocket är fullskrivet möts dessa två kom-ihåg-anteckningar på mitten! Har många fullskrivna block vid det här laget. Mamma.

Svar: Ja, listor är verkligen en nödvändighet :) Kram!
Kikan

#2 - - Jasmine:

Ett så inspirerande inlägg med många fina bilder!
Listor är något som underlättar också min vardag.
Kram

#3 - - Hanna:

Vilka bra tips!

#4 - - ida:

Tack för alla tips! Listor skriver jag redan varje dag :)

#5 - - Agnes:

Alltså åh. Har precis börjat jobbdagen och hittade detta inlägg, kan lugnt säga att du räddade hela mitt arbete idag! Tack snälla för ett superbra inlägg! :D

Svar: Åh, vad roligt att höra! Tack fina du för att du tog dig tid att kommentera. Önskar dig en bra (och effektiv 😀) dag!
Kikan

#6 - - veckomagasinet anne von porat:

Tack för tipset

Svar: Det var så lite så :)
Kikan

Till top