Läsestunderna innan läggdags med barnen är typ heliga. Jag älskar att krypa ner i deras sängar med en, eller en hel hög med böcker. Jag tänker att vi kommer att fortsätta med detta så länge de vill även efter att de har lärt sig läsa. Detär ett perfekt tillfälle att få en stund i fred med var och en av dem och många gånger kommer saker upp som har hänt under dagen eller som de funderar på.
 
 
Storebror som är sju uppskattar numera lite längre kapitelböcker och nyligen började vi läsa serien Handbok för superhjältar. Vi läste ut första boken på typ en kväll och sedan gick vi till biblioteket dagen därpå så att han fick beställa hem tvåan som inte fanns inne.
 
 
Även den lästes ut på ett kick och vi båda riktigt längtade efter att få läsa fortsättningen. Så trean läste vi ut igår och i dag var vi på bibblan för att se om även fyran fanns inne. Den visade sig dock inte ha kommit ut ännu utan kommer först i oktober så vi får helt enkelt ge oss till tåls.
 
 
Jag kan verkligen rekommendera dessa böcker som handlar om mobbade Lisa som en dag hittar en bok på biblioteket som handlar om hur du får superkrafter. Hon övar och övar och klarar av fler och fler saker. Men med superkrafter följer även ansvar och problem, något som Lisa snart blir varse.
 
 
Vil ni se en boktrailer hittar ni den hos Handbok för superhjältar
 
 
Böckerna är dessutom otroligt vackert illustrerade i seriefromat.
 
 
Kolla bara in det hr fina uppslaget.
 
 
Sist i varje bok finns även texten ovan med. Ett jättebra och viktigt inslag, både att samtala om men även för barn som läser som har det tufft.
 
 
Det finns många klokskaper i böckerna, även för oss vuxna. Och som författarna skriver på sin webbplats:

"Om du har en dröm. En sak som du skulle vilja göra. Då spelar det egentligen ingen roll vad alla andra säger till dig. De kanske säger att det aldrig kommer gå. Att det är helt omöjligt. Men bara för att det är svårt eller bara för att ingen har gjort det förut. Så betyder det ju inte att det inte går. Det tar bara kanske lite tid innan det fungerar.

Och så är det ju lättare om du har en Handbok för Superhjältar såklart."

Jag vet att jag sa i podden att jag inte skulle fastna i jeansshorts- och linneträsket den här sommaren och jag har faktiskt använt en hel del andra plagg men det går ju samtidigt inte att komma ifrån att just jeansshorts och linne är himla gött att traska runt i.
 
 
Just det här linnet gillar jag starkt. Det köpte jag på Tradera för några år sedan tillsammans med ett likadant i vitt. Jag har använt dem SÅ mycket och jag tycker att de piffar upp en ganska enkel outfit på ett bra sätt. Och jag älskar ju som ni vet spets.
 
 
Ett enkelt smycke piffar också upp en vardaglig outfit. Jag är inte så mycket för att bära för många smycken i värmen.
 
 
Min vardagsfrisyr just nu är den här. Håret upp på huvudet i en slarvighalvtoffs.
 
 
Jeansshortsen tog jag på vår klädbytarkväll på jobbet i våras och även dem har jag använt jättemycket. De sitter så där härligt löst och är grymt bekväma. Perfekta att dra över bikinibrallorna när det är dags att åka till stranden.
 
 
En av de saker som stod på min lista att göra när det gäller miljö ganska länge var att sätta upp enIngen reklam tack-skylt på vår brevlåda. Pinsamt nog kan jag erkänna att jag tyckte att det var ganska trevligt att bläddra i de där reklambladen då och då. Till slut gjorde jag dock slag i saken och stansade ut en egen skylt på min stansningsapparat och klistrade upp. Och vet ni, vilken jäkla skillnad det blev. Från att ha kånkat mängder av papper till insamligen blev det nästintill ingenting. Och inte sjutton saknar jag den där reklamen heller.
 
Nedan kan ni läsa några dkrämmande fakta om just direktreklam som jag hoppas leder till att du också omedelbart bums sätter upp en skylt på din brevlåda eller på ditt brevinkast.
 
  • Det går åt 200 000 ton papper för att framställa all direktreklam i Sverige varje år. Alltså fatta hur mycket det är och även om mycket av det går att återvinna är det ju sjukt onödigt.
  • När jag föddes fick vi i genomsnitt 10 kilo reklam per år i brevlådan. 30 år senare har det femdubblats.
  • Tio mijarder, det är vad handeln lägger ner på direktreklam i Sverige varje år. Det är över 1000 kr per person i Sverige. Känns det inte som att de pengarna skulle kunna gå till något vettigare?
Läs mer och se källhänvisningar till punkterna ovan hos Ingen reklam tack!
 
 
Under Your sustainable guide samlar jag olika tips på hur du med enkla medel kan leva ett mer hållbart och miljövänligt liv.