Den här veckan kickar Fashion Revolution Week igång vilket är en kampanj som vill sprida information om modebranschen och dess baksidor. Den 24 april 2013 rasade Rana Plaza och 1138 textilarbetare dog och ännu fler skadades. Detta är den största tragedin i textilindustrins historia och ett bevis på en mycket oetisk industri där det finns oerhört mycket att förbättra.

Som en del i detta uppmanas alla att visa upp olika klädmärken i sociala medier och tagga företaget samt sätta hashtagen #whomademyclothes på inlägget. Eller helt enkelt bära plagget ut och in som ett sätt att manifestera och visa omvärlden att vi som köper kläder vill veta hur produktionen ser ut. Allt för att modebranschen ska bli schystare och mer transparent.

Jag har hängt på den här kampanjen i två år nu och fått svar från några företag. Jag hoppas att fler och fler får upp ögonen för hållbart mode och inser att vi inte vill klä oss snyggt på bekostnad av andras lidande.

Sedan finns det ju en hel del modeföretag som redan gör väldigt mycket bra och är hållbara på alla sätt och vis och där dem som tillverkar kläderna har det bra. Just detta är något som vi lyfter i veckans poddavsnitt av Ecofashionista. Dessutom avslöjar vi en hemlighet på temat. Så in och lyssna på direkten!

 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress