Om det är något jag väldigt ofta får frågor om så är det hur det går till att anordna en klädbytarkväll. Jag och Angelica har ju tillägnat ett helt avsnitt av Ecofashionistapodden om detta så för er som vill lyssna finns där massor av bra tips både hur ni fixar en klädbytardag modell större med människor ni inte känner och hur ni gör om ni vill göra det lite mer privat. Jag tänkte dock passa på att berätta här om hur vi har gjort på mitt jobb.
Att byta kläder med varandra är roligt, bra gör miljön och bra för plånboken. Vi är nu inne på vår tredje omgång på jobbet och har mer eller mindre slagit fast att vi kommer köra en gång på våren och en gång på hösten varje år.
Hur går det till?
Vi bestämmer helt enkelt ett datum. Sedan uppmanar vi alla kollegor att rensa ur sina garderober på kläder, skor och accessoarer. Vi har kört med kläder till både dam och herr samt till barn. Vi samlar in allt under ett par veckor på jobbet och påminner efter hand som tiden går om att alla ska komma ihåg att rensa. Det enda krav vi har är att allt ska vara helt och rent.
Att byta kläder med varandra är roligt, bra gör miljön och bra för plånboken. Vi är nu inne på vår tredje omgång på jobbet och har mer eller mindre slagit fast att vi kommer köra en gång på våren och en gång på hösten varje år.
Hur går det till?
Vi bestämmer helt enkelt ett datum. Sedan uppmanar vi alla kollegor att rensa ur sina garderober på kläder, skor och accessoarer. Vi har kört med kläder till både dam och herr samt till barn. Vi samlar in allt under ett par veckor på jobbet och påminner efter hand som tiden går om att alla ska komma ihåg att rensa. Det enda krav vi har är att allt ska vara helt och rent.
När det är dags för klädbytarkvällen packar vi upp allt och sorterar någorlunda efter typ av plagg och storlek. Det bästa är om ni har tillgång till ett rum där ni kan packa upp allt efter hand för då kan ni sortera lite mer fint och i ordning. Det har tyvärr inte vi på vårt jobb så vi måste skynda oss att lägga upp allt samma dag.
Upphängning pågår, snillen spekulerar :)
- Se till att ta få tag på några klädstänger och massor av galgar. Häng så mycket som möjligt då det ger en bättre överblick. Vi brukar fortsätta att hänga upp under kvällen allt eftersom att galgar blir lediga.
- Be gärna kollegorna att sortera och märka kassarna med typ av plagg och storlek. Det sparar tid när ni packar upp.
Vi får in så mycket kläder att vi låter alla komma och ta så mycket de vill. Så även de som inte har lämnat något plagg får komma och ta och det är först till kvarn som gäller från ett visst klockslag. Vi är inte så många och känner varandra så detta funkar hur bra som helst. De kläder som blir över lämnar vi sedan till Pingstkyrkans second hand.
Den här gången hade vi härliga rawfood tilltugg från Café navet.
Trötta men nöjda (och hungriga) arrangörer
En kjol och en topp, två av mina finfina fynd från kvällen.
Så kul att få höra mer hur det går till verkar super kul