Det pratas mycket om klimat och miljöfrågor nu. Äntligen får väl jag säga som haft miljön på agendan sedan barnsben. Men samtidigt som dessa frågor ivrigt diskuteras i många olika forum så finns klimatförnekarna fortfarande kvar i full skala. Det räcker att scrolla flödet i sociala medier för att finna dem. Jag snackar i det här fallet om många av våra största Influencers.

För här har flygets belastning på miljön helt gått dem förbi. Det flygs oftare än en annan byter strumpor och allt som oftast bjussas på lyx och konsumtion i överflöd. En outfit får aldrig visas mer än en gång. Efter det är den förbrukad. Mat köps in enbart för att visas upp på en vacker tallrik och åker sedan i soptunnan. Det sistnämnda må låta helt sjukt men är faktiskt sant. Fullt fungerande inredningar i lägenheter och hus rivs ut och ersätts med nytt. För att det inte passade eller kändes snyggt i flödet. Och allt detta beskådas och hejas på av hundratusentals följare.

Många drömmer dessutom om att bli som dem. För inte bara genererar det berömmelse utan även pengar. Pengar som dras in på reklam och samarbeten med allt annat än hållbara företag. Jag kan inte låta bli att tänka på vilken makt dessa Influencers har. Om några av dem exempelvis skulle bojkotta flyget eller böra göra mer miljövänliga val skulle inte bara deras följare göra det samma utan även andra i samma branch. Lek med tanken att Isabella Lövengrip skulle göra en grej av att hon från och med nu skulle flyga mindre eller enbart köpa kläder på second hand. Eller att Bianca Ingrosso skulle köra ett shoppingfritt år och jobba för att hennes företag fick en mer hållbar inriktning. Visst finns det stora Influencers som helt klart har ett hållbart tema men de senaste åren har mycket kommit att handla om yta och pengar. Vilket jag tror gör att det skapas en hets att göra samarbeten som ibland går emot vad man innerst inne tror på. Det skapas en lyxig bubbla som så många vill vara i. Men denna värld, byggd på yta, kommer att förgöra oss alla i slutändan.

Själv är jag glad att vara en del av en annan bubbla. Som en del i nätverket Sustainable Influencers där vi som medlemmar fokuserar på hållbarhetsfrågor i våra kanaler. Med det inte sagt att vi är tråkiga. Inte det minsta. Vi delar med oss av modetips, recept, vardagsliv, outfits, fina bilder och restips. Samt mycket, mycket mer. Men utan att detta belastar vår planet. Tvärt om. Vi kanske inte har miljontals följare. Än. Men vi är helt klart en tyngd åt andra hållet när det kommer till överkonsumtion och sådant som påverkar vår miljö negativt. Och vet ni, jag tror att det är vi som är framtiden och jag bara hoppas att fler kommer att hänga på oss.

 
 
Emelie

Bra initaiativ! 💕

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Så himla bra skrivet Erika!!!

Annika Andebark

Verkligen viktig text!

Kan bara hålla med - och passar på att dela!!!

Anonym

Men vänta nu, miljöfrågan är väl ändå ett problem som ska lösas på samhällsnivå? Om det är något som är ett hot mot klimatatet så är det väl att våra politiker inte tar frågan på fullt allvar? Att ge skuld till en grupp i samhället, dvs influensers, som ska ta på sig ansvaret för miljöproblemen är helt fel approach. Lika lite som att de ska ta ansvar för att ungdomar presterar sämre i skolan eller för sjuksköterskebristen t.ex. Det här är inget problem som går att lösa på individnivå och det är lönlöst med pekpinnar om vilka som bär ansvar. De enda som bär ansvar är de som FAKTISKT kan göra något åt det, alltså politikerna. Det är självklart att det är positivt om alla människor kan bidra med något men att ägna en hel artikel åt att beskylla andra sorters influencers och skriva om de som ett klimathot? Skärpning!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress